Get Adobe Flash player
Komputery | Akcesoria | Konsole | Oprogramowanie 
 Strona główna | Ostatnio dodane | Lista | Galeria fotografii | Linki | Kontakt
Cobra 1

Cobra 1 to polski 8-bitowy mikrokomputer domowy do samodzielnej budowy zaprojektowany w latach 1984-1986 przez mgr inż. Andrzeja Sirko i mgr inż. Grzegorza Gancarza. Dokumentację i schematy komputera publikowano na łamach czasopisma Audio-Video w latach 1984-1988. W 1986 roku płytę główną komputera Cobra 1 wyprodukowaną przez firmę TORAL w ilości około 500 sztuk sprzedawało Centralne Biuro Turnieju Młodych Mistrzów Techniki ZG ZSMP w Warszawie.
Pod względem konstrukcji i możliwości funkcjonalnych komputer Cobra 1 wzorowany był na brytyjskim mikrokomputerze ZX 81 firmy Sinclair, jednakże nie jest z nim w pełni zgodny. Mimo, iż komputer zaprojektowano z myślą o zastosowaniach domowych, możliwe było również wykorzystanie Cobry 1 jako programowalnego sterownika lub kontrolera w systemach pomiarowych, np. jako stacji pomiarowej pola hydrodynamicznego okrętów.
Komputer oparto na mikroprocesorze Zilog Z80A taktowanym z częstotliwością 3,25 MHz, z wykorzystaniem telewizora jako monitora i magnetofonu jako pamięci masowej.
Pamięć operacyjna komputera w zależności od zastosowanych układów pamięci miała pojemność od 16 do 48 kilobajtów w przypadku zastosowania od 8 do 24 układów 4116 lub 64 kilobajtów w przypadku zastosowania 8 układów pamięci 4164.
Pamięć stałą komputera stanowił układ pamięci programowalnej EPROM 2716 lub 2732 z 2-kilobajtowym systemem operacyjnym Monitor. System Monitor umożliwia między innymi wprowadzenie danych w kodzie szesnastkowym z klawiatury, wyprowadzenie danych umieszczonych w pamięci operacyjnej w postaci szesnastkowej na urządzenie zewnętrzne, możliwość zmiany zawartości komórek pamięci i rejestrów procesora, wyświetlenie zawartości rejestrów procesora, wykonanie programu od zadanego adresu oraz wprowadzenie lub wyprowadzenie danych z pamięci operacyjnej na magnetofon.
Jako pamięć RAM monitora ekranowego służącego do przechowywania kodów znaków przeznaczonych do wyświetlania, zastosowano dwa układy pamięci 2114 o pojemności 1 kilobajta.
W podstawowej wersji komputera zastosowano generator znaków alfanumerycznych w postaci układu MCY7304AA będącym statyczną pamięcią ROM z zapisanym zbiorem 64 znaków alfanumerycznych reprezentowanych w kodzie ASCII: litery wielkie alfabetu łacińskiego, cyfry i znaki specjalne.
Komputer posiada modulator do generowania obrazu na telewizorze. Obraz wyświetlany na TV składa się z 24 wierszy, z których każdy zawiera 32 znaki.
Na potrzeby komputera zaadaptowano interpreter języka Basic będący zmodyfikowaną wersją języka Microsoft Basic dla TRS-80L2 stosowanego również w mikrokomputerze Meritum oraz język programowania Asembler. Interpreter języka Basic po wprowadzeniu z magnetofonu do pamięci RAM zajmuje jej pierwsze 8 kilobajtów, pozostawiając pozostały obszar pamięci do dyspozycji użytkownika.
Adaptacja języka Basic dla komputera Cobra 1 umożliwiła zastosowanie zamiast układu MCY7304AA, generatora znaków alfanumerycznych i semigraficznych w postaci zaprogramowanej pamięci EPROM 2716. Generator znaków alfanumerycznych i semigraficznych zawiera duże i małe litery według kodu ASCII, 64 znaki semigraficzne, dodatkowe 32 znaki semigraficzne do innych zastosowań oraz 64 znaki dla własnych potrzeb i pomysłu użytkownika. Umieszczenie w pamięci znaków graficznych znacznie rozszerza możliwości graficzne komputera, dając dwukrotnie lepszą rozdzielczość obrazu: 48 x 64 oraz trzystopniową skalę jasności każdego pola (pole jasne, szare lub ciemne).
Transmisja danych przy współpracy z magnetofonem odbywa się w dwóch trybach: w standardzie ZX 81 z szybkością około 300 bitów/sekundę (przy sterowaniu przez Basic) i w standardzie systemu Monitor z szybkością około 2400 bitów/sekundę. W komputerze zastosowano bardzo ciekawe rozwiązanie w przypadku pojawienia się błędu odczytu danych z magnetofonu. W przypadku, gdy taki błąd nastąpi, wystarczy jedynie cofnąć taśmę nieco w tył i powtórzyć polecenie wczytywania. Nie ma potrzeby wczytywania całego programu od początku, gdyż system Monitor wczyta jedynie kolejne dane od momentu wystąpienia błędu odczytu.
Do zasilania komputera w przypadku zastosowania układów pamięci RAM 4116 wymagane są trzy wartości napięć o podanych natężeniach prądu: +5V/1,5A, +12V/0,25A i -5V/5mA. W przypadku zastosowania układów pamięci 4164 do zasilania komputera wymagane jest jedynie +5V/1,5A.
Klawiatura komputera samodzielnej budowy składa się z 40 klawiszy.
Komputer wyposażono w układ RESET.
Sygnał dźwiękowy generowany jest za pomocą dołączonego głośniczka.
Wyprowadzenie linii adresowych, danych i kontrolno-sterujących oraz 6 linii wyboru urządzenia w postaci złącza (portu rozszerzenia) na płycie głównej komputera umożliwia dołączenie do komputera dodatkowych interfejsów i urządzeń Wejścia/Wyjścia takich jak drukarka czy dalekopis. Schematy interfejsów wraz z ich opisem publikowano na łamach czasopisma Audio-Video.
Na łamach czasopisma Audio-Video opublikowano również kilka przykładów oprogramowania napisanego w języku Basic dla komputera Cobra 1: Disasembler, Biorytm oraz klika prostych gier np. Master Mind i Bombardowanie. Na komputer Cobra 1 powstało również kilka innych gier napisanych w języku Basic przez użytkowników tego komputera. Najbardziej zaawansowaną grą na komputer Cobra 1 jest gra p.t. Nalot. Gra do uruchomienia wymaga 64 kilobajtów pamięci RAM i została napisana w dwóch wersjach: dla komputera Cobra 1 ze standardowym generatorem znaków oraz w wersji z generatorem znaków semigraficznych. Inne tytuły gier dla komputera Cobra 1 to: Mini Riders, Łapanie Jajek, Odwracanka, Wilk i Owce, Tenis i Fanty.
Koszt komputera z 16-kilobajtową pamięcią RAM, bez obudowy i zasilacza, według poziomu cen z 1984 roku wynosił około 32000 zł.

Dane techniczne:
Szczegółowe dane techniczne:
Typ komputera: domowy 
Producent: COBRESPU / Wydawnictwo SIGMA-NOT 
Miejsce produkcji: Polska 
Data produkcji: 1986 
System operacyjny: Monitor + interpreter języka Basic i Asembler 
Procesor: Zilog Z80A 
Prędkość procesora: 3.25 MHz 
Koprocesory: MCY7304AA (generator znaków)
UCY74S412 (programowalny układ Wejścia/Wyjścia) 
Pamięć RAM: od 16 do 48 kB (od 8 do 24 układów 4116) lub 64 kB (8 układów 4164) 
Pamięć VRAM: 1 kB (2 układy 2114) 
Pamięć ROM: 2 kB (system Monitor) + 2 kB (generator znaków) 
Tryby tekstowe: 32 x 24 
Tryby graficzne: 64 x 48 (tryb semigraficzny) 
Liczba kolorów: 2 (monochromatyczny: czarny i biały, z możliwością rozszerzenia do 3 poziomów jasności w trybie semigraficznym) 
Dźwięk: 1 kanał z głośnika 
Porty Wejścia/Wyjścia: klawiatura
magnetofon
wyjście TV
głośnik
port rozszerzenia (drukarka)
zasilacz 
Wbudowane media: brak 
Klawiatura: profesjonalna, QWERTY, 40 klawiszy 
Zasilacz: zewnętrzny, +5V/1.5A, +12V/0.25A, -5V/5mA 
Wymiary: płyta główna: 30.70 cm (S) x 21.10 cm (G) 
Waga:  
Kraj pochodzenia: Polska 
Lata produkcji: 1984 - 1986 
Cena początkowa: 32000 zł (Polska, 1984) 
Dodatkowe informacje:  

Fotografie:


Akcesoria:


Wstecz
Copyright © 2006-2019 retro-komputery.pl